tirsdag den 4. december 2018

HORTENSIA - SKÆRME AF SKØNHED


Det første forår jeg var haveejer købte jeg to små hortensiaer. 
Gartneren fortalte at det var vigtigt at de blev plantet i sol/halvskygge. 

Jeg plantede trods det begge hortensiaer ved vores sydvendte terrasse, fordi farven var så fin lige der og jeg tænkte, hvad betyder det om der er sol eller halvskygge. 

I løbet af sommeren visnede de begge og inden de skulle smides ud stillede vi dem om på nordsiden af vores hus. 

Foråret efter kom der små friske blade og vi gav de to hortensiaer en chance til. Min mand designede og byggede en stor kasse i lærketræ og i dag er de to små hortensiaer blevet til de største og flotteste hortensiaer og jeg er så taknemmelig for at vi ikke smed dem ud. 

Efter den episode lytter jeg altid til hvad gartneren anbefaler af placering i sol, halvskygge eller skygge.



FOTO: © VALTRUP final touch


FOTO: © VALTRUP final touch

  • Videnskabelige navn: Hydrangea macrophylla "Nikko Blue"
  • Højde: 1,5 meter i højde og bredde
  • Blomstringstid: juni - september
  • Blomster: Skærme af blålige blomsterhoveder
  • Trivsel: Lidt sol og mest halvskygge på en beskyttet plads uden for meget vind
  • Jord: Humusrigjord og let sur drænet jord


FOTO: © VALTRUP final touch



    FOTO: © VALTRUP final touch

    2 gange på en vækstsæson giver jeg alle mine hortensiaer "farv mig blå", så de får den flotte blå/lilla farve. Nogle gange tager ikke alle blomsterne imod og de forbliver rosafarvede med et blåligt skær og det ser faktisk også ret flot ud.


    FOTO: © VALTRUP final touch



    FOTO: © VALTRUP final touch



    FOTO: © VALTRUP final touch



    FOTO: © VALTRUP final touch

    FORVENTNINGENS GLÆDE - TULIPANTID

      FOTO: © VALTRUP final touch Jeg planter hver vinter omkring 700 nye tulipanløg i krukker og bede. Det er altid en magisk proces at...