torsdag den 23. september 2021

GLADIOLUS - FARVERIG OG MARKANT

 
Gladiolus er ikke til at undvære i en have. Hvert forår planter jeg mange nye løg og jeg holder af den vildskab og dynamik de skaber i bedene. 

Planten er markant med lange sværdformede blade og store farvestrålende tragtformede blomster i en akse. Gladiolus skaber med sin højde og form et eksotisk udtryk i haven.
 

FOTO: © VALTRUP final touch

  • Fordelene ved gladiolus er at den både er smuk udenfor og samtidig er perfekt til afskæring
  • Gladiolus er god til at skabe dynamik, farve og højde i havebedet og fylder hurtigt huller ud i dit bed
  • Løgknoldene kan sås fra maj, når riskoen for frost er ovre
  • Jeg planter gladiolus i maj, juni og juli måned for på den måde at forlænge blomstringsperioden, så jeg har blomster helt hen til november måned


FOTO: © VALTRUP final touch

  • Plantes gladiolus i krukker skal de helst være store, da planten bliver høj og tung og det kræver sin krukke 
  • Jeg ynder at plante gladiolus i krukker sammen med forskellige stauder


FOTO: © VALTRUP final touch

  • Videnskabelige navn: Gladiolus
  • Plantning: Løgknoldene plantes i maj måned 
  • Blomstringsperiode: August - september
  • Højde: 50 - 150 cm
  • Jord: Let, porøs humusrig og næringsrig havejord
  • Trivsel: Placeres så planten får sol en del af dagen


FOTO: © VALTRUP final touch

  • Små knolde plantes i 10 - 15 cm's dybde og de store knolde plantes i 15- 20 cm's dybde, så de ikke vælter ved blomstring
  • Gladiolus skal bruge 3 måneder til at udvikle sine blomster
  • Ønsker du tidligere blomstring end august kan du plante løgene i krukker fra april måned
  • Planten er ikke vinterhårdfør, så hvis du vil have blomster flere sæsoner i træk skal løgene graves op i efteråret og gemmes til foråret
  • Det besvær har jeg fravalgt og planter derfor nye hvert forår


FOTO: © VALTRUP final touch



FOTO: © VALTRUP final touch


  • I august og september måned fylder jeg vores hus med gladiolus i høje vaser
  • Jeg nyder også at have gladiolus i vaser udenfor på havebordet


FOTO: © VALTRUP final touch




FOTO: © VALTRUP final touch

  • Herunder ses en dugfrisk gladiolus plukket en tidlig morgenstund og den er da betagende


FOTO: © VALTRUP final touch



MANGLER DU HJÆLP TIL HAVEN?


FOTO: © VALTRUP final touch

KONTAKT


VALTRUP  f i n a l  t o u c h
info@valtrup.com
CVR 33651740



FORVENTNINGENS GLÆDE - TULIPANTID

  FOTO: © VALTRUP final touch Jeg planter hver vinter omkring 700 nye tulipanløg i krukker og bede. Det er altid en magisk proces at...