søndag den 11. februar 2024

FORVENTNINGENS GLÆDE - TULIPANTID

 

FOTO: © VALTRUP final touch

Jeg planter hver vinter omkring 700 nye tulipanløg i krukker og bede. Det er altid en magisk proces at ligge løg i krukker, stille dem et sted i tørvejr og så bare glæde sig til foråret. Fordelen ved at plante i krukker er at de kan flyttes rundt og du kan lave alle mulige opstillinger, hvor de elegante skønheder bliver kombineret på kryds og tværs.


FOTO: © VALTRUP final touch

  • De fyldte tulipaner i forgrunden i rosa hedder dobbelt sene tulipaner Finola og Angelique. De foldede kronblade har de fineste grønne støg, som var de malet på.
  • De fyldte hvide dobbelt sene tulipaner hedder Ice Wonder og er også bare så fine med de samme fine grønne strøg på kronbladene som på Finola og Angelique.
  • Begge trives godt i sol/halvskygge, bliver 40 - 50 cm høje og blomstre i maj og juni måned.

FOTO: © VALTRUP final touch

  • De lilla tulipaner i midten hedder Thriumph Purple flag og kan blive 50 cm høje, farven er meget flot sammen med de fyldte Angelique og Finola tulipaner. 
  • De meget høje fyldte mørklilla tulipaner hedder dobbelt sen Blue Diamond 

FOTO: © VALTRUP final touch

  • Vores forskellige Rododendron springer ud løbende fra maj og helt hen til juli måned og de er så fine i høje krukker og i bede. Jeg beskærer dem en del så de bliver til små træer.
  • De er smukt grønne året rundt og når blomsterne springer ud er det en fest særligt sammen med de elegante farverige tulipaner.
  • Her kan du se mere om Rododendron her:  
  • https://haver-finaltouch.blogspot.com/2018/09/det-farverige-indslag-i-haven.html


FOTO: © VALTRUP final touch


FOTO: © VALTRUP final touch

  • Jeg har en passion for at tage fotos i skumringen, da det let dæmpede lys er så fint til de farvestrålende tulipaner.


FOTO: © VALTRUP final touch

  • Vores Magnolia Susan har en smuk mørk fuchsia og pink farve og alene farven er med til at give forhaven en helt særlig stemning.
  • Magnolia Susan er en løvfældende busk/lille træ og kan blive 2-4 m højt, 2-3 m bredt og blomstre i maj.
  • Den trives bedst i sol/halvskygge i surbundsjord.

FOTO: © VALTRUP final touch


FOTO: © VALTRUP final touch


FOTO: © VALTRUP final touch
  • Alle stadier i tulipanernes korte liv er inspirerende og i deres levetid gør jeg alt for at have tid til at sidde og betragte dem og også tegne dem.

FOTO: © VALTRUP final touch


FOTO: © VALTRUP final touch
 
  • På min morgenbakke har jeg altid friske blomster i et lille krystalglas ved siden af min kaffekop og jeg elsker at betragte dem mens jeg indtager min kaffe.
 
FOTO: © VALTRUP final touch


FOTO: © VALTRUP final touch


FOTO: © VALTRUP final touch
 
  • En af dagens mange buketter, Triumph Shirley (to farvede creme og pink), dobbelt sen blue diamont (de fyldte mørk rosa med lidt lilla) de orange tulipaner hedder Apricote Foxx 
 
FOTO: © VALTRUP final touch

MANGLER DU HJÆLP TIL DIN HAVE?


Jeg designer haver og vil med glæde hjælpe dig med din have.









KONTAKT 
VALTRUP f i n a l   t o u c h 
info@valtrup.com
CVR 33651740


FORVENTNINGENS GLÆDE - TULIPANTID

  FOTO: © VALTRUP final touch Jeg planter hver vinter omkring 700 nye tulipanløg i krukker og bede. Det er altid en magisk proces at...