fredag den 31. august 2018

SKAB HYGGEKROGE I HAVEN

  • Hyggelige siddepladser i haven er så vigtigt og her mener jeg ikke bare en terrasse med stole og borde
  • Haver hvor der er kroge omgivet af planter er guld værd og selv i en meget lille have kan du designe haven så der er masser af forskellige siddepladser og hyggekroge
  • Skab en hyggekrog hvor morgensolen står op, en formiddagsplads, en skyggefuld plads i middagssolen, en eftermiddags hyggekrog og en aften hyggekrog, hvor du kan se solen gå ned


FOTO: © VALTRUP final touch

  • For børnefamilier kan det være en gave med en rolig plet hvor kaffen kan indtages 
  • Fordelen ved hyggekroge i haven er at din have bliver interessant og inspirerende i sin form og du får udnyttet hver en kvadratmeter
  • Krogene skaber altså rum og plads til fordybelse
  • For at skabe hyggekrogene skal der plantes f.eks buske, høje stauder, placeres krukker eller plantes træer lige netop der hvor du sidder
  • Inden du skaber og designer de forskellige hyggekroge er det vigtigt at du kender din have rigtig godt og ved hvor solen er på de forskellige tider af døgnet samt de forskellige årstider


FOTO: © VALTRUP final touch

  • Sen morgenmad i en hyggekrog mod syd 


FOTO: © VALTRUP final touch

  • Jeg har også en hyggekrog hvor solen kan ses til den går ned. Her har jeg en havesofa og det er så dejligt at ligge her
  • Jeg plantet så meget omkring havesofaen at der næsten altid er læ


FOTO: © VALTRUP final touch

  • I denne krog er der igen en blød havesofa, som er omgivet af buske, krydderurter der kan give inspiration til aftensmaden, blomster og stauder i krukker og i alle bede
  • Hele vejen langs muren har jeg plantet roser i forskellige sorter, stauder og i mellem roserne planter jeg hvert år nye ærteblomster, som snor sig sammen med roserne og blomstrer helt til november måned i de smukkeste farver


FOTO: © VALTRUP final touch

  • Afternon tea i skygge under æbletræet i sommervarmen
  • I forgrunden ses krukker med fennikel, evighedsblomster, et appelsintræ og verbena


FOTO: © VALTRUP final touch

  • Via vores glaskarnap er der en særlig krog på terrassen, hvor der altid er læ og varmt, så her kan jeg sagtens sidde fra marts helt hen til oktober/ november måned
  • Terrassen er i træ og det er jo et varmt materiale, som er så behageligt at have under fødderne, det er altid lunt og der skal aldrig luges for ukrudt 
  • I denne krog har jeg plantet den smukke Clair Renaissance Rose, der dufter himmelsk og har den fineste sarte ferskenfarve

FORVENTNINGENS GLÆDE - TULIPANTID

  FOTO: © VALTRUP final touch Jeg planter hver vinter omkring 700 nye tulipanløg i krukker og bede. Det er altid en magisk proces at...