fredag den 14. september 2018

DVÆRGSYREN - YNDE & DUFT


Da jeg designede vores forhave prioriterede jeg at skabe noget som kunne vække alle sanser samt skabe lidt drama via højde i formede buske, træer, planter og blomster.  

Vi har flere dværgsyren træer og et af dem er i forhaven og jeg kan virkelig anbefale et sådant træ for sikke en velkomst du og din familie vil få hver dag.  


 FOTO: © VALTRUP final touch


FORDELE VED DVÆRGSYREN 

  • Nem busk/træ og er smuk året rundt 
  • Om foråret og sommeren har busken/træet smukke små æggeformede blade
  • I blomstringsperioden dufter det sødligt og forførende - helt himmelsk
  • Om vinteren er det så fint med sine krogede fine tynde grene og er perfekt til julelys


FOTO: © VALTRUP final touch

FÅ BØRNENE MED

  • Lad børnene tage del i plante processen, de elsker det
  • Det giver noget helt særligt til en familie at børnene har være med til at plante træerne
  • For de voksne er det en skøn proces at se træet vokse ligesom børnene
  • Både børn og voksne kan snakke om dengang det store hul blev gravet
  • Efteråret er det bedste tidspunkt at plante forårsblomstrende træer


FOTO: © VALTRUP final touch


Når vores dværgsyrener blomstrer er det en ren fryd at fylde huset med friske buketter, her nyder jeg særligt at have mit tegnebord fyldt med disse duftende skønheder.



FOTO: © VALTRUP final touch



  • Dværgsyren er smuk sammen med Lavendel, Hortensia og Rhododendron
  • De blomstrer i samme periode og kan noget sammen


FOTO: © VALTRUP final touch

  • Videnskabelige navn: Syringa meyeri 'Palibin'
  • Højde: 100 - 100 cm høj og 90 - 120 cm bred
  • Placering: Sol/halvskygge
  • Hårdfør og tåler derfor den danske vinter
  • Blomstring: Juni


Dværgsyren & Natviol FOTO: © VALTRUP final touch



Hortensia FOTO: © VALTRUP final touch

  • Som kontrast til det kantede grafiske bed plantede vi dværgsyren træet i hjørnet
  • Træet bløder hjørnet op, er smukt i form, højde og skaber et perfekt let skygge bed til blomster under træet
  • Jeg klipper ofte træet og derfor blomstre det rigtig meget
  • Når jeg beskærer træet får det en ekstra blød og rund form

 FOTO: © VALTRUP final touch


 FOTO: © VALTRUP final touch

  • Det er smukt når en forhave både er poetisk, duftende samt har noget drama over sig
  • Drama kan skabes via højde, form og masser af krukker med træer og blomster


FOTO: © VALTRUP final touch

FORVENTNINGENS GLÆDE - TULIPANTID

  FOTO: © VALTRUP final touch Jeg planter hver vinter omkring 700 nye tulipanløg i krukker og bede. Det er altid en magisk proces at...